Interlocking systems

Safety at work thanks to controlled access authorisation

Eine moderne rote Straßenbahn steht in einer Wartungshalle. Daneben befinden sich eine Metalltreppe und ein Gehweg, die zu einer oberen Etage führen. Die Halle hat Glaswände, große Fenster und verschiedene Bedienfelder. Im Hintergrund ist eine weitere grüne Straßenbahn zu sehen.

Our interlocking systems are a key element of the safety architecture in workshops and depots, particularly in the context of activating safety mechanisms and operating switches. They guarantee that all necessary safety precautions have already been taken against the hazards of electrical voltage before the work begins, while also serving as the mechanical interface between the overhead contact line system and the maintenance work.

 

These are the areas of application for our interlocking systems:

  • Depots and workshops: we use interlocking chains to lock defined switch positions and positions of third-party systems in order to guarantee correct and secure work procedures.
  • Loading sidings: when loading goods onto rail transport or railway wagons, a safe working environment can be ensured in advance by taking measures to avoid the hazards of electrical voltage via switch locking.
  • Special applications: for systems in which the overhead contact line must remain de-energised to ensure safety during other activities such as bridge work or crane operations, or in washing facilities, our systems offer the possibility of safeguarding.

We distinguish between mechanical and electrical interlocking systems.

Mechanical interlocking systems

Our mechanical interlocking systems are based on decades of experience and offer safety through manual handling.

Advantages

  • Direct manual and visual control of safety by personnel using a key.
  • Independent solving of minor problems possible (stuck keys/latches).
  • Robust construction, resistant to rough handling.

Disadvantages

  • Cumbersome to handle, especially with large distances between locking points.
  • Potential for damage due to use of excessive force in the event of mechanical problems.
Ein blauer vertikaler Balken mit einem angebrachten industriellen Not-Aus-Tastensystem. Das System besteht aus einer Metallplatte mit zwei grünen Zuggriffen und roten Not-Aus-Tasten, montiert in einer industriellen Umgebung mit sichtbaren Schienen und Balken.
Key multiplier with plugs for integrating safety catches

Electrical interlocking systems

Our electrical interlocking systems have supplemented or replaced traditional mechanical systems in many areas, as they offer improved control and safety monitoring through software integration.

Advantages

  • Less material required and lower susceptibility to physical damage, as less is installed and nothing is “visible”.
  • Increased efficiency, as the time needed for mechanical locking with large distances between two locking points is eliminated.

Disadvantages

  • Dependence on power supply; interfaces may be blocked in the event of failure.
  • Both sides of the system must be electrically controllable.
Eine schematische Darstellung einer Anlage mit der Aufschrift „URD-Halle“ vom Sonntag, 31. Dezember 2006. Sie umfasst verschiedene Komponenten wie Kräne (Kran 1, Kran 2), Taster (Taster 1, Taster 2, Taster 3, Taster ZSS) und Signale (EL6-Signal Ost, EL6-Signal West).
Touch panel overhead contact line control, visualisation of the overhead contact line system, including interfaces to third-party systems

LA comparison of the two systems makes it clear that both mechanical and electrical locking systems have specific advantages and disadvantages that need to be weighed up depending on the application and safety requirements.

The main advantage of our interlocking systems is the increase in work safety. They minimise the risk of accidents and near-misses by enforcing the implementation of protective measures, and they also enable efficient and smooth operation by specifying safe operating sequences.

We record the locking devices created in protected locking plans to prevent unauthorised reproduction of cylinders or keys.

Our interlocking systems are therefore a basic requirement when it comes to safe and efficient operation in electrified depots and workshops.

  • Nahaufnahme einer Person, die einen Schlüssel in ein Bedienfeld mit zahlreichen Knöpfen, Schaltern und Kontrollleuchten einsteckt. Einige Knöpfe leuchten grün oder rot und neben jedem Schalter befindet sich eine Beschriftung. Die Hand der Person dreht einen Schlüssel in einem der Schalter.
  • Eine Reihe von Sicherheitsgurten hängt an Haken unter einer Tafel mit mehreren Metallklammern. Auf der Tafel sind Warnschilder in deutscher Sprache angebracht, die zur Vorsicht mahnen und zum Anlegen von Sicherheitsgurten raten. Im Hintergrund sind Gleise und ein Teil eines Zuges zu sehen.
  • Eine Nahaufnahme eines Metallsicherheitstors mit Verriegelungsschaltern, Verkabelung und Bedienfeld. Der Aufbau umfasst graue und orangefarbene Komponenten, die auf einem vertikalen Metallrahmen innerhalb eines umzäunten Bereichs montiert sind. Oben im Bild ist teilweise ein Warnschild sichtbar.
  • Gelber Sicherheitsschalter an einer Metallstruktur mit mehreren roten und silbernen Verriegelungsmechanismen und einer roten Zugschnur. Er scheint Teil eines industriellen oder mechanischen Systems zu sein.
  • Mehrere grüne Schlüsselanhänger, jeder mit einer eindeutigen Nummer (z. B. 5, 5A, 14), hängen an glänzenden Metallhaken, die an einer metallischen Oberfläche befestigt sind. Der Hintergrund enthält eine gelbe vertikale Stützstruktur.
  • Eine metallene Maschinensteuerung in einem Bahnbetriebswerk, an der ein rotes Schild mit der Aufschrift „Ein“ und ein rotes Schild mit der Aufschrift „1“ befestigt sind. Im Hintergrund sind Gleise und mehrere Züge zu sehen, einer davon mit dem Logo „OSTWIND Tarifverbund“ und der Zahl „2“ auf einem grünen Schild am Gerät.
Our rail electrics team will be happy to provide you with more detailed information.
Contact us
Maximilian Wombacher
Maximilian Wombacher
Team Leader Rail Electrics