FL 200/260 (T)

The versatile, automatically tensioned overhead contact line system for speeds of up to 260 km/h

Ein Personenzug fährt auf Gleisen entlang einer kurvigen Straße in einer ländlichen Gegend. Die Szene umfasst ein Grasfeld, hohe Bäume und einen klaren blauen Himmel. Oberleitungen sind sichtbar und weisen auf die Elektrifizierung des Zuges hin.

Our FL 200/260 (T) system is an extremely versatile, automatically tensioned overhead contact line system with tubular hinged cantilevers, ideal for DC and AC tracks with speeds of up to 260 km/h.

The designation FL200/260 (T) is specified by (T) for tunnel projects, as some of the components differ from the construction type on open tracks.

The FL 200/260 (T) system is characterised by its lightweight, corrosion-resistant and easy-to-install components with simple geometries. The system comprises aluminium castings, various messenger wire clamps, steady arms and standardised insulators. The automatically tensioned design helps to balance temperature fluctuations and ensures constant tensile force in the messenger wires. This significantly reduces the sag of the contact wires, allowing for optimum contact with the pantograph.

Thanks to its outstanding properties, the FL 200/260 (T) is widely used in Switzerland – in tunnels, on open stretches and on curved sections. This design (as “System 01”) is used on large parts of the BLS Netz AG rail network, as well as on numerous other standard-gauge private railways. On metre-gauge railways, the FL 200/260 (T) is used by operators including Rhätische Bahn (RhB), Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) and Matterhorn Gotthard Bahn (MGB).

  • A bright orange train travels along a gravel-lined track next to a green building under a cloudy sky. The surrounding area includes green fields and trees, while power lines stretch overhead. The scene appears to be in a rural location.
  • Ein Bahnsteig mit zwei Gleisen, die sich in die Ferne erstrecken. Oberhalb der Gleise sind elektrische Oberleitungen zu sehen. Auf beiden Seiten sind Gebäude und Grünflächen zu sehen, und im Hintergrund ist an einem bewölkten Tag ein bewaldeter Hügel zu sehen.
  • In der Ferne erstrecken sich Bahngleise, gesäumt von grünen Feldern und Bäumen. Mehrere Arbeiter in orangefarbener Kleidung sind zu sehen, die in der Nähe der Gleise arbeiten. Oberleitungen sind sichtbar und Signale zeigen rotes Licht an. Der Himmel ist teilweise bewölkt.
  • Ein Bahnhof mit einem rot-weißen Personenzug, der auf den Gleisen näherkommt. Oberleitungen und ein blauer Himmel mit Wolken sind zu sehen. Der Bahnsteig verfügt über einen Unterstand, Schilder, die die Bereiche „D3“ und „D2“ kennzeichnen, sowie taktiles Pflaster für sehbehinderte Personen.
  • Eine von Grün umgebene Eisenbahnstrecke erstreckt sich unter einem bewölkten Himmel in die Ferne. Entlang der Strecke verlaufen Oberleitungen, die von Metallkonstruktionen getragen werden. Auf der rechten Seite der Strecke sind kleine Häuser und Bäume zu sehen.
  • Eine malerische ländliche Landschaft mit einem Schotterweg, der sich entlang einer Eisenbahnlinie erstreckt. Der Weg ist auf der einen Seite von hohem Gras und auf der anderen von gemähtem Heu gesäumt. Entfernte grüne Hügel, verstreute Häuser und ein klarer blauer Himmel vervollständigen die ruhige Szene.
  • A railway maintenance area featuring multiple train tracks with overhead electrical lines. Workers and maintenance vehicles are present, with a mountainous backdrop under a cloudy sky. The tracks and equipment indicate ongoing railway operations.

The system can also be used with semi-tensioned overhead contact lines. The wide range of applications and trouble-free operation of the FL 200/260 (T) in various railway infrastructures underline the reliability and effectiveness of the system.

Planning is carried out using our in-house AutoCAD software ELFF. We are ideally equipped for future-oriented BIM planning (.ifc files) and are working continuously on developing the programme further. Further information on ELFF

An overview of the key components

Cantilever

The centrepiece of this design is the cantilever, which can be made of either stainless or galvanised steel. The lightweight components, the simple geometry, and the avoidance of telescopic tubes, turnbuckles, or wire clamps make the cantilever easy to assemble and convert. Thanks to the finely adjusted staggering of the individual cantilever tube lengths, special requirements can also be met.

Messenger wire support

The messenger wire support clamp is fitted with a universal joint. The basic model is designed to accommodate different wire dimensions by flipping the clamping cover allowing for flexible use.

Steady arm

The steady arm is made of either stainless steel or aluminium to ensure high durability and quality. It is designed to securely fasten all standard contact wires with our clamps, thereby enhancing its versatility in terms of application.

Droppers

Droppers are available in different versions:

  • current-carrying or non-current-carrying,
  • adjustable or fixed,
  • fitted with a screw clamp or press clamp,
  • available for wires with cross-sectional areas of 10, 16 or 25 mm².

The wire is made of copper, while the clamping parts are made of alloyed copper to ensure high quality and durability.

Insulation

We use standardised synthetic composite insulators designed for rated voltages of 15 or 25 kV for alternating current and 3 kV for direct current.

With the FL-200 cantilevers, the insulators connected to the steady arm and strut tubes are identical, thereby simplifying assembly and storage.

Drop bracket

The drop bracket on the steady arm tube can be fitted with a sliding part to easily adapt the heel setting of the steady armft. This allows for optimum adaptation to the ratio of radial force to vertical force and makes sure the steady arm always has the necessary clearance.

Terminations

In the FL 200/260 (T) overhead contact line design, both the contact wire and the messenger wire are automatically tensioned. We offer a range of tried-and-tested tensioning devices that can be fastened to the mast, the termination beam, or the tunnel wall.

Masts

The choice of mast types depends on the expected loads. We primarily supply HEB-sections with base plates. In the case of railways using direct current, the foundation bolts must be insulated to avoid stray currents. We also offer the necessary insulating parts to ensure effective prevention of stray currents.

Mast connections

We offer a wide range of mast connections for attaching masts to structures. This variety facilitates flexible and safe installation to suit the specific requirements of the structure in question.

  • Eine Nahaufnahme eines elektrischen Oberleitungssystems, das Züge antreibt, vor einem klaren blauen Himmel. Das Metallgerüst und die gespannten Drähte sind deutlich zu erkennen und zeigen die Infrastruktur, die für elektrische Bahnstrecken unerlässlich ist.
  • Nahaufnahme eines Eisenbahnelektrifizierungssystems mit Oberleitungen und einer Kettenleitung. Der blaue Himmel dient als Hintergrund und die Leitungen kreuzen sich in verschiedenen Winkeln, gestützt von Metallstangen und -geräten.
  • Nahaufnahme eines elektrischen Isolators, der an einem Metallmast befestigt ist und zwei Stromleitungen vor einem klaren blauen Himmel verbindet. Der Isolator besteht aus mehreren scheibenförmigen Komponenten, die elektrische Entladungen verhindern sollen.
  • Nahaufnahme eines elektrischen Isolators, der Metallteile einer Stromleitungsstruktur vor einem klaren blauen Himmel verbindet. Der Isolator besteht aus einer Reihe grauer, runder, scheibenartiger Abschnitte, die miteinander verschraubt sind, um eine elektrische Leitung zu verhindern.

A comprehensive overview of further components is available in our material catalogue.

Approvals

Our FL 200/260 (T) system is certified and approved in many countries. We are happy to provide the relevant documentation on request.