Semi-tensioned overhead contact line

Overhead contact line design for winding lines and track yards

A scenic view shows two red mountain cable cars traveling up a steep, grassy hillside surrounded by dense green trees. In the distance, a lake and mountains are visible under a cloudy sky, adding to the picturesque landscape.

Our semi-tensioned overhead contact line with fixed messenger wire makes it easier to electrify winding lines and steep mountain railways. Adapted to the specific challenges of alpine line layouts, this tried-and-tested overhead contact line design ensures a reliable power supply even in demanding terrain, and is both highly efficient and adaptable.

The complex topographical conditions in Switzerland that posed huge challenges for the railway pioneers continue to influence routes today. With small curve radii that often limit the line speed to below 100 km/h, our semi-tensioned overhead contact line systems offer an ideal solution that is both technically mature and economically attractive. Even complex track layouts in railway stations and stabling yards can be easily and reliably electrified with this flexible overhead contact line system.

We have a comprehensive range of components available for these overhead contact line systems to support efficient maintenance and rapid replacement. In addition to standardised solutions, we also offer specialised options such as the inclined overhead contact line – an innovative early patent from our company – as well as project-specific bipolar overhead contact lines for rack railways with two contact wires, which can also be built as semi-tensioned overhead contact lines (with two messenger wires).

With our technical expertise and long-standing experience, we offer customised electrification solutions for all types of railway – including in the mountains.

Planning is carried out using our in-house AutoCAD software ELFF. We are optimally equipped for future-oriented BIM planning (.ifc files) and are continuously working on developing the programme further.

  • Pilatus Bahn auf dem Weg auf den Pilatus Kulm. Man sieht die Halb Nachgespannte Fahrleitung von Furrer+Frey
  • Ein Blick aus einem dunklen Tunnel zeigt eine steile Eisenbahnstrecke, die bergauf führt, umgeben von felsigem Gelände und grünen Flecken, und in Richtung eines wolkigen Himmels führt. Stromleitungen verlaufen neben der Strecke.
  • Ein weißer Personenzug nähert sich einem Bahnhof mit mehreren Gleisen und Oberleitungen. Auf dem angrenzenden Gleis parkt ein gelbes Wartungsfahrzeug. Das Gebiet ist von Bergen umgeben und verfügt über mehrere nummerierte Hinweispfosten, die die Bahnsteignummern anzeigen.
  • Nächtliche Szene einer Eisenbahnwartung: Arbeiter reparieren mit Maschinen Oberleitungen entlang eines Gleises. Starke Flutlichter erhellen den Bereich und lassen Werkzeuge und Geräte erkennen. Die Umgebung ist dunkel, im Hintergrund ist Waldgebiet zu erkennen.
  • Ein moderner Bahnhof mit einem eleganten rot-weißen Zug, der rechts ankommt. Der Bahnhof verfügt über mehrere parallel verlaufende Gleise, Oberleitungen und ein modernes Holzdach über dem Bahnsteig. Schilder zeigen Bahnsteignummern und Geschwindigkeitsbegrenzungen an.
  • Zwei Eisenbahnschienen schlängeln sich durch eine hügelige Landschaft mit grünen Weiden und vereinzelten Bäumen. In der Ferne sind schneebedeckte Berge unter einem klaren blauen Himmel zu sehen. Oberleitungen verlaufen entlang der Gleise, in regelmäßigen Abständen stehen Masten.

An overview of the key components

Cantilever

Cantilever I, also known as the Y-cantilever, is characterised by a simple design with a small number of components and consists of two spread, connected U-profiles and two fastening clips.

The design of type IV and inclined cantilevers is based on that of Cantilever I, but due to the larger arm they are suspended by means of an anchor cable instead of the spread on the mast.

Steady arm

The steady arm is made of stainless steel tube with galvanised steel fittings. The steady arm tube with groove swivel for clamping all common contact wires made of stainless steel is used for fine adjustment of the stagger (zigzag) and for adjustment options for maintenance or minor track corrections.

Dropper wire

The dropper wire is available in different versions:

  • current-carrying or non-current-carrying,
  • adjustable or in a fixed length version,
  • equipped with screw or press clamps,
  • available for wires with cross-sectional areas of 10, 16 or 25 mm².

The wire is made of copper, while the clamping parts are made of alloyed copper to ensure high quality and durability.

Insulation

We use standardised synthetic composite insulators designed for rated voltages of 15 or 25 kV for alternating current and 3 kV for direct current. Porcelain insulators continue to be available on request.

Terminations

In the semi-tensioned overhead contact line design, the contact wire is automatically tensioned, and the messenger wire is fixed. We offer a range of tried-and-tested tensioning devices that can be mounted to either the mast or the termination beam.

Masts

The choice of mast types depends on the expected loads. We mainly supply HEB-sections with base plates. In the case of railways using direct current, the foundation bolts must be insulated in order to avoid leakage current. We also offer the necessary insulating parts to ensure effective prevention of leakage current.

Mast connections

We offer a wide range of mast connections for attaching masts to structures. This variety enables flexible and safe installation to meet the specific requirements of the building in question.

  • Hochspannungsleitungen hängen vor einem klaren blauen Himmel mit vereinzelten Wolken. In der Ferne sind üppig grüne Berge und sanfte Hügel zu sehen, die eine ruhige und malerische Landschaft bilden.
  • Ein hoher, metallischer Strommast steht vor einem teilweise bewölkten Himmel, wobei mehrere Stromleitungen in unterschiedlichen Winkeln und Höhen verlaufen. Die Spannung und Befestigung der Kabel sind sichtbar und vermitteln einen Eindruck von der Komplexität der Infrastruktur.
  • Blick auf eine malerische Stadt mit einem hohen Kirchturm, eingerahmt von den Kabeln einer Hängebrücke im Vordergrund. Die Stadt ist umgeben von üppigen grünen Feldern und sanften Hügeln mit fernen Bergen unter einem dunstigen Himmel im Hintergrund.
  • Eine Nahaufnahme eines Oberleitungssystems einer Eisenbahn mit Fokus auf dem Fahrdraht und dem Stromabnehmer eines elektrischen Zuges. Im Hintergrund ist eine malerische ländliche Landschaft mit grünen Feldern und Bäumen zu sehen.
  • A view of railway overhead electrical wires and supports against a cloudy sky. The structures are situated near a residential area with a tree line in the background, which includes bare trees indicative of late fall or winter season.
  • Ein hoher Stahlmast mit mehreren Stromleitungen und Isolatoren ragt in einen klaren blauen Himmel. Im unteren rechten Hintergrund sind einige Bäume zu sehen.

A comprehensive overview of further components is available in our material catalogue.