Suburban Rail StB-FL 100

The versatile and flexible overhead contact line design for urban transport solutions

Eine moderne städtische Straßenbahnhaltestelle mit zwei roten Straßenbahnen, die in entgegengesetzter Richtung unter einem Dach mit schwarzen Balken im Industriestil fahren. Die Unschärfe der Straßenbahnen betont ihre Bewegung und die Haltestelle ist geräumig und gut beleuchtet.

Our StB-FL 100 suburban rail system is a flexible and versatile overhead contact line design intended specifically for urban transport systems such as light rail vehicles, trams, and trolleybuses. Developed to integrate seamlessly into the urban environment and meet the requirements of modern urban mobility.

Designed for voltages up to a maximum of 1.5 kV direct current and speeds of up to 100 km/h, the system offers a customised, high-performance option for the electrification of urban transport networks. The design with slim tubular cantilevers and cables made of high-quality synthetic material allows for visually discreet integration into the cityscape, with a colour scheme that can be adapted to the surroundings and design specifications.

The StB-FL 100 allows for the execution of various overhead contact line designs.

  • An einem klaren Tag steht eine weiße Straßenbahn an einer Haltestelle. Oberleitungen und Masten für die Stromversorgung der Straßenbahn sind sichtbar. Im Hintergrund ist ein von Bäumen gesäumtes grünes Gebäude zu sehen. In der Nähe gibt es Wegweiser und Ampeln.
  • Eine moderne Straßenbahn verlässt einen Betontunnel auf einer gekrümmten Strecke. Oberleitungen und Gleise sind sichtbar. In der Nähe stehen eine Person in orangefarbener Schutzausrüstung und eine weitere Person am Tunneleingang, der mit „2024“ beschriftet ist. Der Himmel ist klar.
  • Eine rote Straßenbahn fährt auf Gleisen in einem Stadtgebiet mit modernen Wohnhäusern im Hintergrund. Zwei Menschen mit Warnwesten gehen in der Nähe spazieren. Über den Gleisen erstrecken sich Stromleitungen und der Himmel ist klar und blau.
  • Ein gelb-roter Bergzug hält an einem Bahnhof in einer verschneiten Alpenregion. Auf dem angrenzenden Gleis steht unter klarem Himmel ein Wartungsfahrzeug. Die Landschaft ist geprägt von schneebedeckten Bergen, Kiefernwäldern und Strommasten.

An overview of the key overhead contact line designs

Simple overhead contact line with pendulum suspension

The overhead contact line with pendulum suspension is a versatile system that can be configured as both a fixed-termination and an automatically tensioned single contact wire system. The support points are planned individually depending on the requirements of the project and the area of application, either with cross spans or cantilevers.

A line feeder is often added in overhead contact line systems without a messenger wire. This can either be integrated between the contact wires, or the cross-section can be extended by line feeders laid in the ground.

Simple overhead contact line with delta cables

The overhead contact line with delta cables that are suspended from a pulley at the support points is a reliable automatically tensioned single contact wire that is optimised to meet your requirements. Similar to overhead contact lines with pendulum suspension, the support points can be designed with either cross spans or cantilevers. Line feeders can also be added here.

Catenary system

The catenary system of the StB-FL 100 utilises a contact wire and a catenary wire. The automatically tensioned contact wire is suspended from a fixed or automatically tensioned catenary wire.

Trolleybus overhead contact line

The contact wires of the trolley bus contact line can be constructed as either a non-tensioned or a tensioned system, depending on the speed required. Both contact wires are designed as simple contact lines, without catenary wire. Depending on the project and area of application, the support points are planned and built individually with either cross spans or cantilevers.

  • Eine geschwungene Straßenbahnstrecke verläuft durch eine Stadtlandschaft mit Grünflächen auf der einen Seite und einem modernen, mehrstöckigen Gebäude auf der anderen Seite. Oberleitungen hängen an Masten entlang der Strecke. In der Ferne sind blaue Gebäude unter einem klaren Himmel zu sehen.
  • Modernes Bahndepot mit mehreren Gleisen und Oberleitungen, die in ein großes, elegantes Gebäude führen. Der Himmel ist bewölkt, die Gegend ist sauber und gepflegt.
  • Ein moderner, leerer Bahnhof mit glatten, dunklen, metallgetäfelten Wänden. Der Bahnsteig des Bahnhofs ist sichtbar, im Vordergrund mehrere Gleise. Der Himmel darüber ist teilweise bewölkt und wirft weiche Schatten auf die Struktur.

An overview of the key components

Masts and wall anchors

The StB-FL 100 system offers a wide selection of masts and wall anchors. The range of masts available extends from HEB-profiles and 3-section tubular masts to conical circular masts, including specially designed masts. This gives you the freedom to choose the right solution for your individual needs.

Where cross spans can be attached directly to house walls or retaining walls, wall anchors can be used instead of masts.

Support points

Cantilevers
The cantilevers for the StB-FL 100 system are available in either galvanised or stainless steel. The standard diameter of the cantilever tubes is 70 mm, whereby other diameters can be offered on request, depending on the application. This allows for optimum customisation to the specific requirements of the respective project.

Cross spans and pull-offs
Cross spans are extremely versatile and offer a high degree of flexibility when creating support points. The accurately designed and partially insulated cables used offer a high degree of flexibility in terms of implementation.

Tunnel supports
Sprung and height-adjustable tunnel support structures with particularly low construction heights are often used in tunnels or underpasses. Depending on the requirements of the project, overhead conductor rails are an ideal alternative.

Insulation

Insulation elements
The insulation elements in our StB-FL 100 system are made of high-quality injection-moulded plastic and can be used as primary and/or secondary insulation. They are attached to cantilevers or cross spans and offer the option of connecting delta cable clamps, pulleys, contact wire clips, steady arms, or eyebolts. In addition, a tube cap insulator serves as an insulating element between the cantilever tube and the mast. All insulation elements are designed for voltages up to a maximum of 1,500 V.

Kevlar ropes and loop insulators
Kevlar ropes and loop insulators are extremely versatile and serve as high-quality insulation elements for anchor cables and cross spans. The Kevlar ropes also serve as vibration dampers, which reduce the vibrations from the overhead contact line.

Suspension / steady arms

Pendulum suspension
Pendulum suspension is used in single wire contact lines with large radii or straight sections. It offers an accurate and reliable solution for these specific requirements.

Delta cable suspension
Delta cable suspension optimises the dynamic interaction between pantograph and overhead contact line, especially for higher speeds and larger spans. The delta cables are pre-assembled and customised to the required length so they can be installed quickly and easily.

Steady arms
Different types of steady arms can be used depending on the specific requirements and areas of application.

Tensioning systems / fixed points
A wide range of tried-and-tested designs of tensioning systems and fixed points are available. The assemblies or their weights can also be clad or integrated into the mast. Counterweight tensioners with ratchet wheels with a transmission ratio of 1:3, counterweight wheel tensioner pulleys with a ratio of 1:2, or spring tensioning systems are available to meet individual requirements.

A comprehensive overview of further components is available in our material catalogue.

  • Nahaufnahme eines Metalldrahts, der von einer Decke hängt und an einer schwarzen Klammer befestigt ist. Unter dem Draht befindet sich ein dünner, gerader Kupferstab. Der Hintergrund ist eine Industriedecke mit Balken und Strukturelementen.
  • Draufsicht auf komplexe elektrische Drähte und Kabel, die von einer dunklen, strukturierten Decke herabhängen. Die Drähte sind größtenteils dünn und geordnet angeordnet und laufen an mehreren Metallverbindern zusammen. Im Hintergrund sind gleichmäßig verteilte Deckenplatten zu sehen.
  • Nahaufnahme von elektrischen Oberleitungen und Metallstrukturen vor einem klaren blauen Himmel. Das Bild zeigt mehrere Kabel und Verbindungen, wahrscheinlich Teil eines Infrastruktursystems wie Eisenbahnelektrifizierung oder Stromleitungen, mit verschiedenen Komponenten und Anschlüssen.
  • Eine Nahaufnahme einer metallischen Erdungsschiene, die an einer Betonwand montiert ist. Zwei dicke schwarze Kabel sind mit Schrauben und Metallklammern an der Schiene befestigt und sorgen so für eine sichere elektrische Erdungsverbindung. Der Hintergrund ist eine hellgraue Betonoberfläche.
  • Ein Blick auf Stromleitungen und Stützstrukturen vor einem strahlend blauen Himmel mit vereinzelten Wolken. Die Kabel erstrecken sich in verschiedene Richtungen und bilden vor dem Hintergrund ein geometrisches Muster.
  • Freileitungen und eine runde Straßenlaterne vor einem blauen Himmel mit vereinzelten weißen Wolken. Die Leitungen kreuzen sich in verschiedenen Winkeln und bilden ein geometrisches Muster am Himmel.
  • Ein blauer Himmel mit einem Netz aus Oberleitungen für elektrische Transportsysteme wie Oberleitungsbusse. Im Hintergrund sind Bäume und Strommasten zu sehen, die die Leitungen stützen.

Approvals

Our StB-FL 100 suburban rail system is certified and approved in many countries. We are happy to provide the relevant documents on request.